Archief
ASBJØRN
SKOU

Becoming Numerous
De Deense kunstenaar en virtuoos tekenaar Asbjørn Skou (DK, 1984) heeft zijn eerste solotentoonstelling in Nederland waarbij hij de toeschouwer onderdompelt in een caleidoscopische beelddroom vol verhalen.
De tentoonstelling Becoming Numerous is de eerste solotentoonstelling van de Deense kunstenaar en virtuoos tekenaar Asbjørn Skou in Nederland. Zijn werk bestaat voornamelijk uit tekeningen, voortkomend uit een filosofische, maatschappijkritische houding. Voor Drawing Centre Diepenheim maakte Skou een installatie op locatie, waarin hij grootschalige muurtekeningen met tekeningen op papier combineert, alle gemaakt met grafietpotlood.
In de tekeningen komen allerlei onderwerpen naar voren komen, zo zien we onder meer politieke figuren uit diverse periodes in de geschiedenis, dieren – van insecten tot wolven -, verwijzingen naar de kunstgeschiedenis door de tijd heen, religieuze personages, heidense goden en krantenfoto´s van rampen en protesten. Het zijn onderwerpen die bekend voorkomen, afbeeldingen die uit ons collectieve geheugen, de recente geschiedenis of de actualiteit gegrepen zijn. In getekende vorm en op de muren van het Drawing Centre krijgen ze een vervreemdend en fictief karakter. Doordat Skou in de tentoonstelling ook met schaal en vorm speelt, wordt dit effect nog eens versterkt. Zo zien we getekend op de muren onder meer een brandende auto en een fabriekshal op levensgroot formaat, metershoge klassieke Griekse sculpturen die in hondenkoppen veranderen en als collage opgebouwde nieuwsberichten die zijn opgeblazen tot enkele vierkante meters. Daarnaast zijn kleinere tekeningen geplaatst, op A3-formaat, die doen denken aan pagina’s uit een graphic novel of aan storyboards.
Al deze uiteenlopende en uit hun context gehaalde onderwerpen en verhaalstructuren interacteren met elkaar. Ze vormen samen een verwarrend en gefragmenteerd visueel netwerk, waarin het ene beeldverhaal overvloeit in het andere, waarin verhalen en verhaalstructuren zich opstapelen, met elkaar conflicteren of elkaar aanvullen. Becoming Numerous maakt zo van het Drawing Centre een complexe ‘leeskamer’, waarin multi-interpreteerbare narratieven te ontdekken zijn. Anders dan in bijvoorbeeld een film, boek of strip ontstaan die verhalen hier in een ruimtelijke omgeving, als getekende landschappen waarin we onze weg moeten vinden. De verhalen hebben dan ook geen klassieke structuur, met een protagonist en een lineair verloop met een begin en een einde, maar vormen als het ware een raamwerk, een landkaart van een fictief veld.
Opvallend aan alle tekeningen in Becoming Numerous is dat ze een benauwend, catastrofaal gevoel oproepen. Skou raakt daarmee direct aan onze tijdsgeest, die gekenmerkt wordt door een staat van crisis op diverse vlakken – ecologisch, politiek, financieel. Crisis is een terugkerend onderwerp in de artistieke praktijk van Skou, het is een concept waartoe iedereen zich kan verhouden. Crises komen immers op allerlei lagen en in allerlei gedaantes voor, in de maatschappij maar ook in ons persoonlijke leven. In zijn tekeningen weet Skou verrassende verbanden te leggen tussen deze uiteenlopende innerlijke en uiterlijke werelden in een staat van crisis. Zo verbinden zich in de tekeningen archaïsche mensfiguren met de hedendaagse geautomatiseerde industrie, kalksteenformaties met de menselijke wervelkolom, cyanobacteriën met auto-ongelukken en zenuwbanen met de structuur van onze stedenbouw.
Tegenover crisis stelt Skou het begrip kairos, wat zich laat omschrijven als hét juiste moment om verandering teweeg te brengen. Crisis en kairos zijn twee kanten van dezelfde medaille, daar waar een crisis is ligt ook de gelegenheid tot positieve transformatie besloten. In Becoming Numerous bevraagt Skou de rol van visuele verhalen en narratieve structuren op een staat van crisis en de kracht die daarin besloten ligt. Wat is de invloed van verhalende media op ons denken over de maatschappij? Hoe en door wie of wat krijgen de verhalen over ons verleden en onze toekomst vorm? In deze tentoonstelling laat Skou in ieder geval zien hoe enkelvoudige afbeeldingen, geplaatst in een andere context en in getekende vorm, kunnen leiden tot veelvuldige nieuwe interpretaties en constellaties. Becoming Numerous nodigt de toeschouwer dan ook uit om binnen te stappen in deze bijzondere getekende wereld en om actief onderdeel te worden van dit uitdijende caleidoscopische web aan visuele informatie, zodat er mogelijk nieuwe geschiedenissen en nieuwe perspectieven op de toekomst kunnen ontluiken.


























Asbjørn Skou (1984) woont en werkt in Kopenhagen, Denemarken. Hij werkt met tekeningen, installaties, objecten en tekst. In zijn werk onderzoekt hij de relaties tussen het menselijke en het niet-menselijke en hoe deze kunnen leiden tot vormen van crisis en kritiek. Hij behaalde zijn MFA aan de kunstacademie in Bremen, Duitsland. Zijn werk is was onder meer te zien in: Konsthal C. Stockholm (Zweden), Kunsthal NORD (Denemarken), Museum of Cycladic Ark (Griekenland), Vejle Art Museum (Denemarken), Ileana Tounta Contemporary Art Centre (Griekenland) en Munch Gallery (VS).
Credits
Curator
Nanette Kraaikamp
Vertaling
Lisa Holden
Fotografie
Rik Klein Gotink
Tessa Wiegerinck
Met dank aan
Mondriaan Fonds
Danish Art Foundation
Provincie Overijssel
Gemeente Hof van Twente