Archief

DAVID
LINDBERG

[De poëtische kracht van epoxy]

Het atelier van David Lindberg (Des Moines, 1964) bevindt zich onder een enorme hellingbaan van massief beton op een oude scheepswerf in Amsterdam-Noord. De scheepswerf is lang geleden failliet gegaan en schepen glijden allang niet meer van de hellingbaan het IJ in, maar de gebouwen maken zich nog nuttig als atelier voor kunstenaars. Buiten het atelier van David staat op schragen het casco van een eenpersoons zeilboot. Duidelijk een flinke maat kleiner dan de boten waarvoor de hellingbaan ooit bedoeld is. Aan de smalle boot moet zo te zien nog het een en ander gebeuren voor deze water gelaten kan worden. Wat dit met de kunst van David Lindberg van doen heeft? Alles en niets.

Zowel aan de boot als in zijn kunstwerken werkt David met epoxy, een hoogwaardige kunsthars dat zowel zeer licht van gewicht als zeer sterk is en daarom onder meer voor de fabricage van zeilboten en vliegtuigen gebruikt wordt.
Samen met een bepaalde geweven stof, genaamd FRP (Fibre Reinforced Plastic) wordt epoxy hard en transparant en kan op vele manieren gebruikt worden. Voor welke toepassing hij het materiaal het eerst ontdekte, voor de boot of voor zijn kunst, weet David niet meer, het ging gelijk op.

Voor de tentoonstelling in de Kunstvereniging maakte hij onder meer een serie wandschulpturen waarvan de basis wordt gevormd door proppen krantenpapier – in vele talen en in

schrifttekens als het Arabisch, cyrillisch en Chinees – met daarover een transparante laag epoxy. Over deze ondergrond goot hij vloeibare epoxy in verschillende kleuren, dat zich al stollend een weg heeft gebaand over het reliëf. Het geheel vormt een abstract landschap waarin zich een intrigerend spel voltrekt van hoogten en diepten, van licht en schaduw, van kleur en kleurloosheid en van mat en transparant.

Andere werken bevatten minder reliëf, maar krijgen diepte door de transparantie van het materiaal. Ook speelt de kunstenaar met de zwaartekracht door de vloeibare epoxy te laten stollen terwijl het van het werk afdruipt. Daarnaast valt het bijzondere kleurgebruik op in het werk van David Lindberg. Door verschillende pigmenten door de vloeibare epoxy te mengen weet hij bijzondere effecten te bereiken van soms zeer uitgesproken en soms buitengewoon subtiele kleuren die in meer of mndere mate transparant zijn.

De hoogwaardige technische eigenschappen van het epoxy is voor David alleen van belang als het gaat om zijn boot. Voor zijn kunst zijn uitsluitend de beeldende kwaliteiten van belang. Hij zet het materiaal naar zijn hand, maar staat tevens toe dat het toeval een rol speelt. David Lindberg weet het hightech karakter van zijn materiaal om te vormen tot werken met een bijzondere poëtische kracht en schoonheid.

Tine Zevenhuizen