Archief
SIMON
BENSON

From A Small Model Of The Mind To The Book Of First Things
Ter voorbereiding van zijn tentoonstelling in Kunstvereniging Diepenheim en van deze tekst bracht ik een bezoek aan het atelier van Simon Benson (Londen 1956). De kunstenaar werkte op dat moment in het gastatelier van ZIN op het terrein van het klooster van de Fraters van Tilburg op landgoed Huize Steenwijk in Vught. Een toepasselijker plek voor deze kunstenaar is nauwelijks denkbaar. De sobere ruimte doet denken aan een kloostercel en bevat naast het atelier een kleine keuken, douche en slaapgelegenheid. Hier werkte Simon Benson in afzondering – bijna als een moderne kloosterling – aan zijn oeuvre waarin tekst en tekeningen samengaan of afwisselen.
In 1998 maakte Benson een bescheiden sculptuurtje van blokjes afvalhout. Dit bijna onopvallende werkje is cruciaal gebleken voor zijn oeuvre. Het belang ervan blijkt wel uit de titel die de kunstenaar eraan gaf: A Small Model Of The Mind. Dat is nog al wat; een verklaring over hoe de geest van een mens in elkaar zit. Of moet ik zeggen de geest van Simon Benson? Het symboliseert de beide hersenhelften. Het ene blokje is glad, strak en recht afgezaagd. Het staat voor de ratio, de logica. Het andere blokje is ruw, met ronde lijnen en staat voor het gevoel. Tevens symboliseren de beide blokjes de twee zijden van het werk van Simon Benson, tekst en beeld.
Het werk van Simon Benson beweegt zich tussen deze twee polen: tekst en beeld, soms los van elkaar, soms komen tekeningen en tekst samen in een werk. Voor beide geldt het belang van poëzie. ‘De poëzie van een beeld of een tekst is iets wat mij interesseert‘, zegt de kunstenaar hierover.
De teksten zijn nauwkeurig geformuleerd en houden het midden tussen gedichten en aantekeningen. Ze zijn meestal in het Engels, zijn moedertaal, maar ook in het Duits, Frans en Italiaans. De typografie past bij de inhoud van de tekst en zijn veelal tekeningen op zich. De tekeningen daarentegen zijn meer intuïtief, hebben een gevoelige lijnvoering en subtiele grijstonen, soms aangevuld met een steunkleur.
Daarnaast houdt de kunstenaar zich bezig met fotografie, digitale prints en met driedimensionale wand- en vloerobjecten in mdf en hout, evenals met opdrachten in de openbare ruimte.
Speciaal voor Kunstvereniging Diepenheim maakt Benson A large Model Of The Mind. Een werk dat bestaat uit twee tegen elkaar leunende vlakken die zonder elkaar omvallen. Beide helften zijn opgedeeld in meerdere kleine vlakken gemaakt van verschillende houtsoorten. Naast de vlakken die onbeschilderd zijn gebleven zijn sommige ervan zwartgeverfd, of hebben een meniekleur. Ook hier zijn de twee polen in het werk van Simon Benson herkenbaar. Eén zijde bevat de tekeningen, op de andere zijde zijn de teksten van de kunstenaar gemonteerd. Ook dit werk is een plattegrond van de geest, Benson’s geest.
Met het werk The Book Of First Things gaat de kunstenaar dieper in op de bronnen van zijn werk. Op enkele tafels liggen de opengeslagen pagina’s van een boek. Het zijn ruwe pagina’s, gedrukt en gevouwen, maar nog niet gesneden en gebonden. Op de pagina’s vindt men citaten uit de traditie van de westerse beeldende kunst, architectuur en literatuur, zoals afbeeldingen van miniaturen en tekeningen uit Middeleeuwse- en Renaissance geschriften, zoals bijvoorbeeld een hoofd als huis en een hoofd als landschap. Maar ook een illustratie uit een leerboek voor iriscopie: de ogen als ‘plattegrond’ van het gehele lichaam en een tekst over de Amerikaanse schrijfster en dichteres Sylvia Plath. Daarnaast bevat het werk vele zelfgemaakte foto’s die aan de basis liggen van veel werken. The Book Of First Things is nog lang niet af, er zullen nog vele bladen aan worden toegevoegd voor het gebonden en gesloten kan worden.
Met de tentoonstelling From A Small Model Of The Mind To The Book Of First Things in Kunstvereniging Diepenheim geeft de kunstenaar enerzijds een overzicht van zijn werk van de laatste tien jaar, anderzijds biedt de tentoonstelling inzicht in de bronnen van het kunstenaarschap van Simon Benson.
Tine Zevenhuizen
Eight Songs For Diepenheim van Simon Benson in de Cultural Boxes is te zien van najaar 2007 t/m najaar 2008 op het weilandje achter het Rosarium aan de Grotestraat in Diepenheim.
+ uitnodiging
+ persbericht
+ Arno Kramer over Simon Benson
+ lijst met werken en plattegrond
+ uitnodiging tweegesprek
+ vouwblad Eight Songs for Diepenheim











Eight Songs For Diepenheim














Speciaal voor de tentoonstelling From A Small Model Of The Mind To The Book Of First Things vervaardigde Simon Benson ‘A Song For Diepenheim 1’ en ‘A Song For Diepenheim 2’. De computerprints zijn gedrukt op Hahnemühle German Etching papier 310 grs. Afmetingen: 42 x 27,7 cm (A3 formaat). Oplage: 25 stuks. Prijs per stuk: € 150,-. Prijs voor beide prints: € 275,- (incl. 6% BTW en zonder lijst). Leden van de Kunstvereniging Diepenheim ontvangen 10% korting.


Credits
Fotografie
Henk Kamperman
Rik Klein Gotink