Archief

HENRIK
SCHRAT

Ginds aan de einder, waar de eenoog rouwt

In de groepstentoonstelling Backyard, afgelopen zomer, waren kunstwerken te zien van kunstenaars die zich op de één of andere manier verhouden met de thema’s volkskunst en volkscultuur. Henrik Schrat (1968, Greiz, Thüringen) was één van hen. Deze winter heeft de kunstenaar de gehele ruimte van de Kunstvereniging ter beschikking. Naast tien nieuwe houtinlegwerken toont hij twee mobiles, maakt hij een tekening op de muur en kunt u rondlopen in de installatie ‘Semiliberg’.

Een berg, begroeid met sinistere planten en kale boomstammen vormt het begin van deze installatie in drie delen. Met zwarte, in hout gezaagde tekeningen die zijn opgesteld als coulissen in het theater vertelt Henrik Schrat een hedendaagse variant op het sprookje van Grimm, over een arme en een rijke broer. De arme ontdekt de schatkamer van een bende rovers in het binnenste van een berg. Hij neemt met mate en deelt zijn rijkdom met de armen. Zijn inhalige broer ontdekt het geheim en overlaadt zijn kar met goud en juwelen. Vanzelfsprekend

wordt zijn hebberigheid door de rovers bestraft. In de installatie figureren Mr. Creosote, een karakter uit Monty Python, die zich volvreet tot hij barst en etalagepoppen zonder hoofd. Tot slot zien we het loket van een bank, op de grond de armen en benen van mensen die letterlijk ten onder gaan aan hun financiële problemen. De veelbekritiseerde graaicultuur aan de top van bedrijven en de kredietcrisis die daarvan het gevolg was maken het oude sprookje van Grimm zeer actueel.

In ‘Ginds aan de einder, waar de eenoog rouwt‘ toont Henrik Schrat werken in een sprookjesachtige beeldtaal die veelal in oude ambachtelijke technieken zijn uitgevoerd en die op het eerste gezicht een onbevangen, traditionele wereld oproepen van plezierige gemoedelijkheid. Wie beter naar het werk kijkt ontdekt dat de thematiek van het werk van een heel andere orde is. De hedendaagse sociaal economische thema’s die in het werk van Henrik Schrat aan de orde komen schuren en wringen met de uiterlijke vorm.

Credits

Fotografie
Rik Klein Gotink