Archief

SHELAGH
KEELEY

Miscellanea

De Canadese kunstenares Shelagh Keeley heeft internationale erkenning gekregen vanwege haar dynamische tekeningen en de manier waarop zij deze, vaak in grote hoeveelheden, heeft gepresenteerd. Voor het Drawing Centre Diepenheim maakt Shelagh Keeley, naast series van tientallen tekeningen, ook ter plaatse werk. In de series is een explosie van beelden te zien, die in hun expressieve kracht zijn weerga niet kent. Dat expressieve is overigens geen doel in zichzelf. Afhankelijk van het soms sluimerende onderwerp wordt ook wel een meer poëtische uitwerking gekozen. De onderwerpen in het werk zijn soms betrekkelijk eenvoudig. Zo kan zowel een stoel als een fragment van een tak of een boom zijn visueel beslag krijgen. Vaak doen de werken door het intense zwart, waarin de meeste getekend zijn, als silhouetten aan en ze dwarrelen over het vel. In de presentatie van de series lijken die onderwerpen elkaar beeldend te versterken en ontstaat ook dikwijls een spanning tussen het abstracte en het figuratieve.

Shelagh Keeley hoeft haar virtuositeit niet te bewijzen. Met minieme technische middelen – zwart krijt, zwarte verf en oilsticks op papier – verheft zij het tekenen tot een vitaal autonoom genre, waarin gevoel majestueus wordt gekoppeld aan visie. De tekeningen van Shelagh Keeley ontlenen hun kracht en oorspronkelijkheid onder andere aan de afleesbare directheid en vitaliteit waarmee ze zijn gemaakt. Zij presenteert haar tekeningen vaak in series, in blokken van soms wel 100 tekeningen die dicht tegen elkaar hangen. Het werk imponeert niet alleen door die hoeveelheid, maar ook door de afzonderlijke kwaliteit en de sensibiliteit van elke tekening. Zij raakt aan onderwerpen, vervormt ze en laat ze ontsporen. We herkennen vormen uit de ons omringende wereld, zoals stoelen, een jurk, een sok, takken, bloemen, en andere vegetatie, maar in het moment van het tekenen lijken er wonderlijke dingen te gebeuren.

De intuïtie die deels de motoriek van Shelagh Keeley aanstuurt, is een belangrijke en dwingende factor. Zij lijkt onbewust te dwalen door de faculteiten van haar geest en gevoel.
De individuele tekeningen overtuigen door hun vitale en directe manier van tekenen. Door hun sensibiliteit en oorspronkelijkheid lijken ze hun plaats in het geheel van de serie te veroveren. De tekeningen zijn krachtige metafysische reizen op papier, waarin de figuratie en de abstractie om voorrang strijden. Het zoeken wordt manifest tot beeld gemaakt op papier.

De schijnbaar losse benadering van een object of onderwerp en de directheid van tekenen is misschien wel de kern van Keeley’s oeuvre. Het is het zelf van de kunstenaar dat hier gestalte krijgt, een bewegend en veranderend fenomeen, dat wordt aangestuurd door de geest en het denken.

Ongetwijfeld ziet Shelagh Keeley haar tekening niet als het toevallig vastleggen van een bepaald beeld of een gedachte, maar veeleer als het vinden van iets waar niet naar werd gezocht. Een ontdekkingsreis op papier. Een zoektocht naar fenomenen, helderheid, magie, durf, verandering, verlangen. Het

zijn enkele van de begrippen die zichtbaar en bijna proefbaar worden in het werk.

De dicht op elkaar gehangen tekeningen lijken een visueel dagboek. Ook als je de tekeningen apart probeert te bekijken, springt je blik toch telkens weer terug naar een eerder beeld en weer voorwaarts naar een ander. Zo bouw je contact op met het werk en ontwikkelt zich een eigen visie, die voor ieder van ons geheel anders is.
De tekeningen, de installaties en de films van Shelagh Keeley zijn choreografieën van de geest. Zij doen op volstrekt directe, open en eerlijke wijze verslag van haar waarheid over haar kunst.

Bewerking van de tekst ‘Een choreografie van de geest’, door Arno Kramer voor het Derde Tekeningencahier. TZ

Het Ottenhuis
Op de wanden in de speciaal geprepareerde ruimte van het ‘Ottenhuis’, een enigszins vervallen los hoes, realiseerde Shelagh Keeley op locatie een bijzondere en intieme tekeningeninstallatie. De beschouwer bevindt zich midden in het werk. Het vormt een tegenstelling met de monumentaal gepresenteerde series tekeningen in de Kunstvereniging.

Cultural Boxes
Beeldend kunstenaar Arno van der Mark, de bedenker van de Boxes, plaatste in 1995 in opdracht van Kunstvereniging Diepenheim de Cultural Boxes op het braakliggende terreintje naast het oude gemeentehuis van Diepenheim. Hij bepaalde dat na hem, andere kunstenaars de ‘Diepenheim Tapes/Types’, zoals deze acht vitrinekasten officieel heten, mochten inrichten met hun eigen werk en dat zij deze bovendien naar eigen inzicht een plek mochten geven in Diepenheim. Na Arno van der Mark richtten achtereenvolgens Fortuyn/O’Brien, Karin Peulen, Mirjam de Zeeuw en Simon Benson de vitrines in.
Ditmaal is het de beurt aan Shelagh Keeley. Naar aanleiding van haar reis naar China maakte zij foto’s van exotische binnenruimten. Deze foto’s zijn een jaar lang te zien in de Cultural Boxes die speciaal voor deze gelegenheid zijn geplaatst aan de Raadhuisstraat in Diepenheim.

Credits

Fotografie
Rik Klein Gotink