Archief

GROEPSTENTOONSTELLING

Preludium 2

Sayaka Abe • Myrthe Boon • Stephan van den Burg • Anne-Mie Devolder • Tina Domnik • Mirka Farabegoli • Sarah Grothus • Elise van Iterson • Trinette Ledelay • Marleen Poot • Nana Ruegebrink • Wouter van Schaik • Bouke Verwijs

In november 2009 gaf Elly Strik een Masterclass in het kader van Drawing Centre Diepenheim. Een weekend lang werkten dertien jonge kunstenaars aan nieuwe tekeningen en wisselden (werk) ervaring uit. Een deel van deze tekeningen wordt op Preludium 2 getoond. De meeste deelnemende kunstenaars zijn al tot een sterk eigen beeld gekomen, toch is er ook nog veel in ontwikkeling.

Het zoeken naar nieuwe onderwerpen en technieken, het doen van technische en grensverleggende experimenten, de aarzeling voorbij durven gaan. Het zijn allemaal aspecten van een tekenproces. De tekenaar vraagt zich af: beantwoordt dit wat ik maakte aan de eventuele verwachting van een tekening van kwaliteit?

Het is moeilijk om over een tekening te theoretiseren, omdat het de meest intieme en persoonlijke uitdrukkingsvorm in de beeldende kunst is. Wat valt er te zeggen over de hand die beweegt over het papier? Wat kan de betekenis in eerste instantie anders zijn dan dat je iets motorisch ziet gebeuren? Dat is de buitenkant, het materiële product. Maar tekeningen zijn getuigenissen van processen. Van denken en van gevoelens, van de geest en het onderbewuste. De tekening kan een theoretisch startpunt hebben, maar er

komt een moment dat de sensibiliteit het lijkt over te nemen van de techniek. Dan komt de geest en het leven in een werk. Bezieling en visie worden dan voelbaar, maar laten zich lastig omschrijven. Dat levert een spanning en dualiteit op waarbij uiteindelijk de kwaliteit en oorspronkelijkheid aan de oppervlakte komt.

De discussie over wat kwaliteit is, zal vermoedelijk zo vaak oplaaien als er werk wordt gemaakt of getoond. Er is één ding dat als criterium voor kwaliteit fier overeind blijft en dat is oorspronkelijkheid. Hoewel ook dit begrip geen garanties biedt voor de kwaliteitsnorm, is het een aspect dat in de beoordeling van kunst een cruciale rol speelt.

In gesprekken tijdens de Masterclass werden de deelnemers gepusht om na te denken en vooral aan het werk te gaan. In veel gevallen is het maken van een tekening niets meer of minder dan het uitlokken van een ontsporing, zoals Hans Theys het formuleerde in zijn openingsspeech bij de expositie van Elly Strik in november 2009. Die ontsporing moet overigens niet ontaarden in stuurloosheid. De sturing van de maker blijft belangrijk, dan komt de oorspronkelijkheid bovendrijven.

Arno Kramer
januari 2010

Tijdens de opening van Preludium 2 is in het Ottenhuis en het daarnaast gelegen Diepvrieshuis aan de Raadhuisstraat in Diepenheim de bijzondere tweedelige tekeningeninstallatie ‘Die Ewigkeit der Ideologie’ van de Duitse kunstenaar Hannes Kater (Berlijn) te bezichtigen. In het Ottenhuis vindt u ‘Zeichen- und Sinnpflege’ en in het Diepvrieshuis ‘Raumpflege’.

In De Pol aan de overkant van de Raadhuisstraat treft u in de vier ramen van deze voormalige herberg de projectie ‘Circulair Denken 2008-9’ van Augusto Pereira Silva (Porto) aan. De projectie van een ronddraaiend kermispaard verwijst naar het verleden van de herberg. Op het omliggende terrein vonden ooit de dorpskermissen plaats.

Credits

Fotografie
Rik Klein Gotink