'

Archief

DUNHILL/O'BRIEN

Sculptomatic 2

Hoe maak je een kunstwerk dat niet ‘vervuild’ wordt door de persoonlijke smaak en het handschrift van de kunstenaar? Dat is de vraag waar het om draait in het werk van het Britse kunstenaarsduo Dunhill en O’Brien.
Op de tentoonstelling Sculptomatic 2 in de Kunstvereniging Diepenheim is recent werk te zien dat zij als collectief maakten. Onderdeel van de tentoonstelling is een groots opgezette installatie bestaande uit een zes meter lange lopende band met daarop kleine sculpturen van klei. In totaal wordt maar liefst 1500 kilo klei verwerkt.
In de week voorafgaand aan de opening wordt, door een team helpers, in enkele dagen een verzameling van vijfhonderd kleimodellen van sculpturen geproduceerd. De sculpturen zijn afkomstig van verschillende momenten uit de kunstgeschiedenis, variërend van prehistorische rituele objecten tot hedendaagse kunstwerken. De modellen worden gefotografeerd waarna zij op de lopende band worden gezet. De lopende band staat op de eerste verdieping van de Kunstvereniging en hangt over de balustrade. Eén voor één vallen de kleisculpturen op een zeker moment vanaf ongeveer vijf meter hoogte op de vloer van de begane grond uiteen. Zo ontstaat een nieuw kunstwerk dat bestaat uit een enorme berg van sculpturale vormen uit de geschiedenis van de beeldhouwkunst. De vallende kleimodellen worden door een statische camera vastgelegd. Een video hiervan zal tijdens de duur van de tentoonstelling bij de installatie worden getoond.

Mark Dunhill en Tamiko O’Brien werken samen sinds 1996. Zij exposeerden eerder in Nederland, onder andere in Enschede en werkten in het Keramisch Werkcentrum in Den Bosch. In hun werk zetten zij vraagtekens bij de status van de beeldhouwkunst, en begrippen als authenticiteit, kunstenaarschap en vakmanschap. Het proces is voor heb in Sculptomatic 2 belangrijk dan het uiteindelijke kunstwerk. Hun werk is beschouwend van aard: kunst die zich bezighoudt met kunstdilemma’s. Toch zien Dunhill en O’Brien hun beelden en installaties niet uitsluitend ironisch. Zij streven ernaar hun werk oprecht, zelf-kritisch en zo mooi mogelijk te laten zijn.

De eerste expositie onder de titel Sculptomatic vond plaats in James Hockey Gallery te Farnham, Engeland. Sculptomatic 2 is te zien van zaterdag 14 mei t/m woensdag 8 juni 2005 in de Kunstvereniging Diepenheim. Gedurende de opening op zaterdag 14 mei vindt de presentatie plaats van de publicatie ‘Sculptomatic’ met recent werk van Dunhill en O’Brien. De publicatie bevat essays van Ed Allington en Nancy Roth waarin dieper wordt ingegaan op het thema van collaboratie in de hedendaagse kunstpraktijk. Het ontwerp is van Nick Eagleton.