Archief

SIMCHA
ROODENBURG

Sky Surfing Sculpture

Al zes weken voor de opening is Simcha Roodenburg (Amsterdam, 1963) druk bezig met het opbouwen van zijn sculptuur in de Kunstvereniging Diepenheim. Hij heeft de onbewerkte eikenhouten schaaldelen (in ‘plakken’ gezaagde boomstammen met de schors en het zachte spint er nog aan) rechtop tegen de wanden gezet zodat hij de specifieke vorm en grilligheid van elk deel goed in zich op kan nemen om het uiteindelijk de juiste plek in het werk te geven.

Roodenburg werkt in de regel zonder een gedailleerd vooropgezet plan. Zijn werk krijgt vorm tijdens het maakproces waarbij hij uitgaat van het materiaal dat hij ter beschikking heeft en de ruimte of omgeving waar het moet komen. Zijn oeuvre bestaat uit constructies in hout en incidenteel in klei. Daarnaast maakt hij reliëfs. Deze worden gemaakt in een bestaande muur. Een van deze werken is te zien aan de linkerhoek van het gebouw. Ter gelegenheid van het tienjarige jubileum van de Kunstvereniging Diepenheim maakte hij op die plek een reliëf bestaande uit haaks op elkaar staande incisies.

Simcha Roodenburg maakt zijn houtconstructies van vrijwel onbewerkt hout, bestaande uit schaaldelen, zogenaamde wankanten of uit ruw (sloop)hout. Gave, gelijkmatige planken waar een timmerman de voorkeur aan zou geven zijn voor hem niet interessant. Voor het werk in de Kunstvereniging koos hij bij een zagerij in Hengevelde, juist die stammen die normaal gesproken alleen nog voor haardhout geschikt zijn:

kromme, grillig gevormde stammen met rare knoesten en vergroeiingen, aangetast door schimmels of vervomrd door een onjuiste snoeiwijze. Hij wordt gefascineerd door details zoals de in krulletjes ineen gedraaide jaarringen van het hout, maar ook door de insecten zoals boktorren en sluipwespen die in en van het hout leven.

Enerzijds laat Simcha Roodenburg voor een deel de ruimte het uiteindelijke aanzien van het beeld bepalen, anderzijds schroomt hij niet om de ruimte aan te passen aan de sculptuur. Zo kan het gebeuren dat hij een gat in de muur maakt als ‘het beeld daarom vraagt’. Op het moment dat deze tekst tot stand komt heeft die noodzaak zich in de Kunstvereniging nog niet voorgedaan, maar wie weet?

De houten sculpturen komen tot stand zonder constructieve hulpmiddelen zoals spijkers, schroeven of lijm en beeldende toevoegingen zoals verf. De constructie van haaks in elkaar passende delen en het ritme van horizontalen verticalen vormen het beeldend element. Variaties op de aloude zwaluwstaart- en pen-gatverbindingen dienen als ornament, maar zijn bovenal functioneel. In het werk in de Kunstvereniging dienen eikenbladeren en bladeren van de klimop naast het gebouw als mal voor de houtverbindingen.

De basis van de constructie in de Kunstvereniging Diepenheim is inmiddels gelegd. Vanuit een raster van planken op de vloer bouwt Simcha Roodenburg het beeld op zodat het uiteindelijk de tentoonstellingsruimte geheel inneemt.

Tine Zevenhuizen