‚Äč

Archief

ZOLTIN
PEETER

Vanuit het Noorden

Grote tekeningen bedekken deze zomer de muren van de Kunstvereniging Diepenheim. De tekeningen geven een reflectie van weidse en ruige landschappen en doen een koele, onbuigzame omgeving vermoeden met hoge rotsen, waartussen snelstromend water zich met veel geweld een weg baant en neerstort als een waterval. Een mens lijkt hier nietig en niet op zijn plaats. Toch zijn het juist deze gebieden die Zoltin Peeter aantrekken. Op reizen naar IJsland en Noorwegen laat hij het landschap op zich inwerken. Hij laat zich verrassen door de veranderingen, de schakeringen in het licht. ‘In de eenzaamheid ben je een antenne die alles opvangt, het is alsof je voor het eerst een landschap ziet.’

De kleuren van het noorden komen tot uitdrukking in zijn werk. Het zijn meest koele kleuren: het staalgrijs van de rotsen, het grauw van een bewolkte lucht, de oneidige hoeveelheid schakeringen wit die sneeuw kan hebben, het bijna fluorescerende blauw in een gletsjer, maar ook het goud en roze van het laatste zonlicht op het water, het heldere groen van mos op een steen. Zoltin Peeter maakt zijn tekeningen met pastel, potlood, houtskool en oilstick. Stevige en ijle lijnen staan tegenover stoere vlakken en geven de tekeningen diepte. Op zijn reizen legt hij zijn indrukken vast in kleine schetsboekjes. Deze liggen overal verspreid in zijn atelier, altijd bij de hand. Eenmaal thuis worden deze notities verwerkt tot levensgrote tekeningen.

Uit het werk van Zoltin Peeter blijkt een fascinatie voor water: watervallen, stromen, bergen, wolken, regenbogen. Op aanraden van een vriend reisde hij in de zomer 1991 voor het eerst naar

IJsland. Bij thuiskomst bekeek hij de dia’s die hij tijdens de reis had gemaakt. Daarop waren verrassend veel regenbogen te zien. De zes kleuren van de regenboog (Rood, Oranje, Geel, Groen, Blauw, Violet) verschenen in het werk als ROGGBV. ‘Ja, ik ben er zeker van, waar de regenboog de aarde raakt, bevindt zich een pot met goud en hier is er weerschijn van soms/dan weer goud, zilver, brons.’

Ook de ruimtelijke werken van Zoltin Peeter kunnen refereren aan zijn reizen naar noordelijke streken, zoals het werk ‘Gletsjer’ uit 1999. Het witte fiberfill suggereert versgevallen sneeuw. Andere beelden zijn meer architectonisch van aard, zoals de twee werken uit de serie ‘Ex interieur’. De beelden in deze serie laten een frame zien, een venster op de wereld, een doorkijkje van binnen naar buiten. De sculpturen zijn bijna immaterieel. Ze bestaan uit een fragiele constructie van blankhouten latten, bijeengehouden door repen kleurrijke stof. Opvallend is het gebruik van ‘zachte’ materialen zoals textiel, fiberfill en glaswol. Het is evenals de kleur een wezenlijk aspect van deze beelden.

Zeven jaar na de eerste ontmoeting met IJsland bezocht Zoltin Peeter het land opnieuw. Hij kocht er een fles aquavit. Op het zwart-witte etiket staat: ‘BRENNIVIN The Original Icelandic Schnapps produced and bottled in Iceland bij CATCO Ltd. 40% vol. 500 ml’. De lege fles vulde hij met een halve liter van het zuivere water van de Dynjandi, een waterval op IJsland. In de dop boorde hij een gaatje. En deed zichzelf een belofte: ‘als het water verdampt is, zal ik weer terugkeren’.

Tine Zevenhuizen