Archief
MIRJAM
DE
ZEEUW

Verenigen
Met het verenigingsleven als ingang zocht Mirjam de Zeeuw contact met inwoners van Diepenheim. Zij vroeg hen naar het gebruik van bloemen in hun interieur. Met deze informatie als uitgangspunt ontstond een fotoserie van bloemen die geassocieerd kunnen worden met de jaargetijden: seringen voor de lente, dahlia’s voor de zomer, chrysanten voor de herfst en kerststerren voor de winter. Samen met een aantal Diepenheimers realiseerde Mirjam de Zeeuw een bijzondere sociaalsculptuur met als titel ‘Verenigen’.
Met het project Verenigen ging Mirjam de Zeeuw uit van het sociaal-culturele leven van Diepenheim. Zij zocht contact met verschillende verenigingen en benaderde acht leden met het verzoek om bij hen thuis foto’s te mogen maken. In nauwe samenspraak met hen ontwikkelde zij door middel van fotografie vier tweeluiken waarin het interieur centraal staat. Haar onderzoek spitste zich toe op het gebruik van bloemen bij de mensen thuis of op het werk. Voor elk tweeluik fotografeerde zij bloemen behorende bij een van de vier seizoenen. De acht foto’s werden paarsgewijs geëxposeerd in de Cultural Boxes die op vier verschillende plaatsen in Diepenheim staan opgesteld: bij de jeugdsoos Why don’t Cha, bij de waterpomp op de hoek van de Grotestraat en de Hagen, op het braakliggende veldje naast het oude gemeentehuis van Diepenheim en aan de Borculoseweg, vlakbij het kruispunt.
Seringen, dahlia’s, chrysanten en kerststerren. Mirjam de Zeeuw fotografeerde ze in het interieur. Een jaar lang worden ze buiten, in de Cultural Boxes, geëxposeerd en vormen zo een beeldend contrast met de veranderingen in de landschappelijke omgeving van Diepenheim.
Vier seizoenen lang werkte Mirjam de Zeeuw intensief samen met inwoners van Diepenheim, met mensen die actief zijn in diverse verenigingen en die op allerlei manieren hun steentje bijdragen aan het culturele leven. Zij gunden haar een kijkje in hun bestaan. Via hen kwam de kunstenaar veel te weten over hoe zij omgaan met hun interieur en met de voorwerpen die belangrijk voor hen zijn en die deel uit maken van hun eigen geschiedenis. De foto’s die zij maakte zijn niet zomaar stillevens van bloemen, zij vertellen iets over de mensen zelf en de sociale context waarin zij zich bewegen.