Voor Drawing Centre Diepenheim is het gehele werkproces tijdens een residentie van belang, niet alleen het eindresultaat. Om dat werkproces goed te begeleiden voert het Drawing Centre vooraf oriënterende gesprekken met de residenten, o.a. over hun inspiratie- bronnen en over begeleiders en sprekers die voor hen interessant kunnen zijn. Tijdens de residenties organiseren we peer-to-peer atelierbezoeken en publieke presentaties waarmee we makers én publieken inspireren.

Drawing Centre Diepenheim is sinds 2022 onderdeel van het residentie-programma van het Mondriaan Fonds.

Met dit programma biedt het Mondriaan Fonds beeldend kunstenaars de kans om hun eigen werk te ontwikkelen en daarmee ook de hedendaagse beeldende kunst en het cultureel erfgoed in Nederland te stimuleren. Daarnaast werkt Drawing Centre Diepenheim in 2024 samen met het Institut Français NL. Met het Nouveau Grand Tour-programma verbindt de organisatie jonge Franse kunstenaars aan Nederlandse residentieplekken, waarmee het hen de kans biedt hun Europese netwerk uit te breiden.

Residenten

In 2024 ontvangen we kunstenaarsduo Ivar van Bekkum en Esther Polak, Alice Marie Martin en Mariëlle Videler in de Drawing Studio, onze werkruimte voor kunstenaars.


Alice Marie Martin
april – juni 2024

Alice Marie Martin (FR, 1995) verkent het gebruik van narratieven in woorden, sculpturen en tekeningen. Haar onderzoek is geworteld in hedendaagse vraagstukken omtrent intersectioneel feminisme, queer studies en onze verbondenheid met het meer-dan-menselijke. Ze laat zich doorgaans inspireren door het literaire genre autofictie, waarin persoonlijke ervaringen versmelten met denkbeeldige gebeurtenissen en speculatieve ‘wat als?’-scenario’s. 

Tijdens haar werkperiode in Diepenheim start Alice een briefwisseling met haar thuisbasis Lyon in Frankrijk. In deze correspondentie wil ze de parallellen tussen schrijven en tekenen onderzoeken, en verkennen hoe deze notatiemethoden een locatie kunnen vastleggen. Hiervoor laat ze zich inspireren door briefromans, die bestaan uit verzonnen gesprekken tussen één of meerdere fictieve personages.

Deze residentie wordt georganiseerd in samenwerking met het Institut Français.

https://www.instagram.com/alice_marie_martin/





Ivar van Bekkum
& Esther Polak
april – juni 2024

Kunstenaarsduo Esther Polak (NL, 1962) en Ivar van Bekkum (NL, 1965) zijn geïntrigeerd door routes en bewegingen. Binnen hun artistieke praktijk onderzoeken ze hoe landschappen zich vormen via verplaatsingen door tijd en ruimte. Daarbij maken ze gebruik van innovatieve combinaties van digitale technologieën en analoge middelen, zoals een gps-robot die zandsporen tekent, een podcast die een natuurlijke omgeving simuleert en tekeningen van voetstappen in virtuele sneeuw. 

Tijdens hun verblijf in Diepenheim zetten Esther en Ivar een nieuwe stap binnen hun project ‘Graaschoreografieën’, waarin ze de graaspatronen van koeien bestuderen. In hun verbeelding bewegen de kunstenaars als een drone over de weilanden om de routes van de dieren vast te leggen in tekeningen. Eerder deden ze onderzoek naar de bewegingen van koeien in Groningen, Utrecht en Zwitserland. Tijdens deze werkperiode staan de herkauwers van Twente centraal.

Deze residentie wordt georganiseerd in samenwerking met het Mondriaan Fonds.

www.polakvanbekkum.com


Eleni Kamma
september – november 2023

Met haar installaties, tekeningen, boeken en video’s onderzoekt Eleni Kamma alternatieve manieren van samenleven om nieuwe denkpatronen te ontwikkelen. Tijdens haar residentie in Diepenheim verkende Eleni de tuin als sociale verbinder. Ze ging op zoek naar gemeenschappelijke grond door gesprekken te voeren met tuiniers, botanici, kunstenaars en bewoners van Diepenheim. Deze gesprekken vormen de basis voor een nieuwe reeks tekeningen waarmee ze de verschillende opvattingen over tuinen in kaart brengt.

elenikamma.com


Bart Nijstad
september – november 2023

Het hoofd van Bart Nijstad is een opslagplaats voor herinneringen, stripverhalen, filmscènes, schilderijen en andere beeldfragmenten. Door te tekenen probeert hij deze complexe chaos te structureren en te doorgronden. Tijdens zijn residentie in Diepenheim ging Bart op zoek naar nieuwe indrukken om zijn denkbeeldige archief verder aan te vullen. Zijn verblijf vormde de aanleiding voor de residentie-tentoonstelling ‘inner horse’ bij het Drawing Centre, die liep van oktober ’23 tot januari ’24. Hier experimenteerde Bart met manieren om tekenen in de vorm van performance te presenteren.

bartnijstad.com



Harriët van Reek
mei – juni 2023

Harriët van Reek werkte tijdens haar residentie in Drawing Centre Diepenheim aan een voortzetting van haar eerdere onderzoek naar ‘Vergeten dieren en planten in Rotterdam’. Ditmaal keek ze naar het landschap rondom Diepenheim, waarvoor ze op zoek ging naar een geschikte vertelvorm.

cargocollective.com/harrietvanreek


Nolwenn Vuillier
mei – juni 2023

Nolwenn Vuillier stelt in haar werk kritische vragen bij de manier waarop mensen hun omgeving indelen: natuur óf cultuur. In Diepenheim wil zij tekenen inzetten om het ontworpen landschap van de omgeving te onderzoeken. Nolwenn gebruikt het tekenen als instrument om te observeren, te reflecteren en nieuwe verhalen te vertellen. Ze wil manieren verkennen van co-creëren met het niet-menselijke en treedt graag buiten de traditionele tentoonstellingsruimten op zoek naar een breder publiek. 


Rachel Bacon
september – november 2022

Isabell Schulte
mei 2022

Zakia el Abodi
april – juni 2022

Susanne von Bülow en Emmy Bergsma
oktober 2020

Sjoerd Westbroek
oktober – november 2018

Harm van den Berg
juni – juli 2018

Wouter Sibum
maart – mei 2017

Alex Winters
januari – februari 2017

Kim Habers
september – december 2016

Sanja Medic
juni – juli 2016

Gam Bodenhausen
oktober – november 2015

Roderick Laperdrix
mei – juni 2015

Heidi Linck
oktober – december 2014

Hannelore Van Dijck
juni 2014

Bettina Krieg
november – december 2013

Thijs Zweers
maart – mei 2012

Carlijn Mens
november 2011 – januari 2012